enkle svar
på vanlige spørsmål:
Er Reggio Emilia alternativt?
Det korte svaret er NEI.
Reggio Emilie er en pedagogikk som setter barnet som individ og som en del av en sosial gruppe i sentrum.
Det er barnet selv som styrer hverdagen og pedagogene skal støtte opp under og være læringsguider der barna viser interesse.
Er Montessori- og Reggio Emilia det samme?
Det korte svaret er NEI. Men det er mange likheter som binder de to pedagogikkene sammen. Barnet er i sentrum og lærerne er veiledere.
Reggio Emilia: En pedagogisk retning basert på barnet som individ og som en del av en større sosial gruppe. Samarbeid mellom barna der lærerne er veiledere og medforskere. Det legges stor vekt på å bygge sosiale relasjoner.
Montessori: En pedagogisk retning med fokus på praktiske ferdigheter og individuell læring. Pedagogens rolle er å veilede barnet til selvstendig utforsking og læring.
Hvordan kan man la barna styre sin egen hverdag i Reggio Emilia barnehagene?
Det er veiledernes oppgave å følge nysgjerrigheten barna allerede viser. Ved å lytte til barna og deres behov vil barna tilegne seg både ferdigheter og kunnskap når lærelysten allerede er der.
Barns tanker, ideer og meninger verdsettes og tas på alvor, noe som gir dem en aktiv rolle i sin egen læringsprosess.
Jeg kan ingenting om Reggio Emilia, hvordan kan jeg la barnet mitt prøve dette hjemme?
Ved å introdusere leker som ikke har en konkret funksjon vil barnet selv tilegne de ulike tingene det som trengs i leken. Dette er gjerne leker vi kaller for "Open ended toys" eller "Fri lek".
Gi barnet rom til å finne sin egen vei inn i lek. Ikke vis barnet hvordan du velger å leke med for eksempel byggeklossene, men observer og svar på spørsmål der barnet undrer. Noen barn velger å stable de i høye tårn, andre lager mønstre på gulvet. Mens andre bruker de til å gjenfortelle eventyr.
Hvilke læringsmaterialer brukes i Reggio Emilia?
I Reggio Emilia er det mye naturmaterialer, resirkulelerte materialer, speil lys og andre byggematerialer som brukes. Man finner ingen leker med en konkret funksjon, f.eks dukker, biler og gyngehester.
Kreativitet anses som en grunnleggende del av læring, og det estetiske uttrykket har en sentral rolle i barnas utforskning og kommunikasjon.
Dermed skal lekene være det vi kaller "open ended" eller til "Fri lek", og det vil dermed være opp til barna å tilegne leken en funksjon eller egenskap.