Nye produkter!

Oppdatert nettside!

Last ned gratis læringsaktiviteter!

Handelkurv 0

Kombiner produkt
Er det en gave?
Gratulerer! Du får fri frakt. Du er 1.500 kr unna gratis frakt
Tomt på lager

Total
Se handlekurv
Frakt og avgifter blir beregnet ved utsjekk

Din handlevogn er tom

hva er

Montessori

Montessori er en pedagogisk metode basert på Maria Montessoris observasjoner av barns læring og utvikling. Den verdsetter barnets medfødte nysgjerrighet og naturlige lærelyst, og legger vekt på å skape et læringsmiljø som nærer denne drivkraften.

Målet er å skape en livslang kjærlighet til læring gjennom praktisk erfaring og selvstendig utforskning.

hvem var

Maria Montessori

Maria Montessori, Italias første kvinnelige lege, revolusjonerte måten vi ser på barns læring. Som grunnlegger av Montessoripedagogikken, hadde hun en dyp tro på at barn er aktive lærere med en naturlig nysgjerrighet og et iboende ønske om å utforske verden rundt seg.

I 1907 åpnet Montessori "Casa dei Bambini" (Barnas hus) i et av Romas fattigste områder. Her skapte hun et læringsmiljø der barna sto i sentrum og omgivelsene var tilpasset deres behov og interesser. Gjennom nøye observasjon av barna i dette miljøet, utviklet Montessori en pedagogikk som fremdeles inspirerer lærere og foreldre verden over.

barnas hus

Case dei Bambini

Barnas hus ble designet med barnet i fokus. Møblene var i barnehøyde, rommene var strukturert og harmoniske og det var åpne hyller med vakre læringsvertøy i klare farger.

Læreren hadde rollen som observatør og veileder, og barna hadde frihet til å bevege seg rundt og velge sine egne aktiviteter.

Dette stod i kontrast til den tradisjonelle skolen med streng disiplin, og læreren i sentrum.

Casa dei Bambini ble en stor suksess og dette bidro til å spre ordet om Montessori over hele verden.

enkle svar

på vanlige spørsmål:

Er Montessoripedagogikk alternativt?

Det korte svaret er NEI.

Montessori er en ren pedagogisk rmetode basert på Dr. Maria Montessoris observasjoner av barns utvikling og læring. Pedagogikken er religion- og livsstilsnøytral. 

Er Montessori- og Steinerpedagogikk det sammen?

Det korte svaret er NEI. 

Montessori: Ren pedagogisk retning med fokus på praktiske ferdigheter og individuell læring. Pedagogens rolle er å veilede barnet til selvstendig utforsking og læring.

Steiner: En pedagogisk retning basert på antroposofisk filosofi. Mer fokus på kunstnerisk utfoldelse, rytmisk læring og fantasi. Pedagogens rolle er som formidler av kunnskap.

Handler Montessoripedagogikk om å leke seg til læring?

Montessori ser på barns lek som en form for arbeid, en aktiv og engasjert måte å tilegne seg nye ferdigheter på. Respekt for barnets "arbeid" er en viktig del av pedagogikken.

I motsetning til fri lek, som ofte er ustrukturert og spontan, er leken i Montessori-pedagogikken mer strukturert og målrettet.

Jeg kan ingenting om Montessori, kan jeg vise mitt barn hvordan man bruker læringsverktøyet?

Det korte svaret er JA!

Det meste av Montessori-materiellet har en innebygd "fasit" og er derfor selvkorrigerende.

Gjennom å prøve og feile vil barnet stort sett komme frem til riktig løsning på egen hånd, og lære masse på veien.

Vi vil likevel anbefale å lese "hvordan bruke produktet"-seksjonen på produktsiden for en kort instruksjon.Les også under menypunktet "hvordan komme i gang" for flere tips!

Hva er forkjellen på en Montessoriskole og en vanlig skole?

Montessoriskole:

På en Montessoriskole er det aldersblandede grupper. Det er lokale variasjoner, men stort sett går 1 - 3 og 4 - 6 klasse sammen.

Klasserommet er møblert med bord og stoler i barnehøyde, og det er store tepper på gulvet hvor barna kan jobbe.

Montessorimateriellet står fremme i klasserommet og er alltid tilgjengelig for barna.

I klasserommet henger det en oppslagstavle med en oversikt over hvilke "presentasjoner" barnet skal være med på i løpet av dagen. Pedagogen presenterer ulike tema for små og store grupper av barn og undervisningen er ofte lagt opp rundt bruk av læringsmateriellet.

Med unntak av felles samlinger og presentasjoner velger barnet selv hva det vil jobbe med i løpet av dagen.

Barnet fører "loggbok" over sitt eget arbeid.

Skoledagen er ikke delt opp i vanlige fagtimer, men består av to lengre arbeidsøkter.

Skoledagen er vanligvis litt lenger enn i offentlig skole, og barna har stort sett ikke lekser.

fire utviklingstrinn

Sensitive perioder

I Montessoripedagogikken snakker man om "sensitive perioder" i barnets utvikling. Dette er perioder da barnet er spesielt mottakelig for å lære spesifikke ferdigheter. Barnets sinn er som en svamp i løpet av disse periodene, og trekker til seg kunnskap raskt og effektivt.

fire utviklingstrinn

Barndom 0 - 6 år

I denne fasen har barnet det Montessori kalte "et absorberende sinn".

Barnet suger til seg informasjon fra omgivelsene og lærer språk, kultur og normer helt automatisk.

I alderen 3 - 6 år blomstrer barnets bevissthet om seg selv og verden. Språket utvikler seg raskt og blir et viktig verktøy for kommunikasjon og identitet.

fire utviklingstrinn

Barndom 6 - 12 år

Denne perioden er preget av spennende forandringer. Barnet søker mer frihet og ansvar, tar initiativ til egen læring.

En sterk intellektuell nysgjerrighet driver barnet til å forstå verden og stille mange spørsmål.

Venner og sosialt felleskap blir viktigere. Barnet utvikler et indre moralsk kompass og evnen til å reflektere over rett og galt.