enkle svar
på vanlige spørsmål:
Er Montessoripedagogikk alternativt?
Det korte svaret er NEI.
Montessori er en ren pedagogisk rmetode basert på Dr. Maria Montessoris observasjoner av barns utvikling og læring. Pedagogikken er religion- og livsstilsnøytral.
Er Montessori- og Steinerpedagogikk det sammen?
Det korte svaret er NEI.
Montessori: Ren pedagogisk retning med fokus på praktiske ferdigheter og individuell læring. Pedagogens rolle er å veilede barnet til selvstendig utforsking og læring.
Steiner: En pedagogisk retning basert på antroposofisk filosofi. Mer fokus på kunstnerisk utfoldelse, rytmisk læring og fantasi. Pedagogens rolle er som formidler av kunnskap.
Handler Montessoripedagogikk om å leke seg til læring?
Montessori ser på barns lek som en form for arbeid, en aktiv og engasjert måte å tilegne seg nye ferdigheter på. Respekt for barnets "arbeid" er en viktig del av pedagogikken.
I motsetning til fri lek, som ofte er ustrukturert og spontan, er leken i Montessori-pedagogikken mer strukturert og målrettet.
Jeg kan ingenting om Montessori, kan jeg vise mitt barn hvordan man bruker læringsverktøyet?
Det korte svaret er JA!
Det meste av Montessori-materiellet har en innebygd "fasit" og er derfor selvkorrigerende.
Gjennom å prøve og feile vil barnet stort sett komme frem til riktig løsning på egen hånd, og lære masse på veien.
Vi vil likevel anbefale å lese "hvordan bruke produktet"-seksjonen på produktsiden for en kort instruksjon.Les også under menypunktet "hvordan komme i gang" for flere tips!
Hva er forkjellen på en Montessoriskole og en vanlig skole?
Montessoriskole:
På en Montessoriskole er det aldersblandede grupper. Det er lokale variasjoner, men stort sett går 1 - 3 og 4 - 6 klasse sammen.
Klasserommet er møblert med bord og stoler i barnehøyde, og det er store tepper på gulvet hvor barna kan jobbe.
Montessorimateriellet står fremme i klasserommet og er alltid tilgjengelig for barna.
I klasserommet henger det en oppslagstavle med en oversikt over hvilke "presentasjoner" barnet skal være med på i løpet av dagen. Pedagogen presenterer ulike tema for små og store grupper av barn og undervisningen er ofte lagt opp rundt bruk av læringsmateriellet.
Med unntak av felles samlinger og presentasjoner velger barnet selv hva det vil jobbe med i løpet av dagen.
Barnet fører "loggbok" over sitt eget arbeid.
Skoledagen er ikke delt opp i vanlige fagtimer, men består av to lengre arbeidsøkter.
Skoledagen er vanligvis litt lenger enn i offentlig skole, og barna har stort sett ikke lekser.