Reggio emilia hjemme
følg barnets nysgjerrighet
La barnas medfødte nysgjerrighet være en veiviser. Innred hjemmet med færre, men nøye utvalgte leker. Open-ended toys – leker som ikke har én bestemt måte å brukes på, men som inviterer til utforskning og kreativitet – fremmer barnas naturlige kreativitet, da de selv kan bestemme hvordan leken skal brukes. Når barnet trenger støtte, kan du stille åpne spørsmål som oppmuntrer dem til å finne sine egne løsninger.
det tar tid
å mestre
Hverdagen for et lite barn byr på mange praktiske utfordringer. Hvordan kan vi som foreldre legge til rette for at barna får den støtten de trenger for å lære selv er avgjørende.
Å gi tid til læring når behovet oppstår er essensielt. Læring krever motivasjon, og det er her man må legge til rette når barnet er motivert.
For eksempel å lære å ta på sko er viktig. Her ligger det mye mestring, men det kan kreve ekstra tid. Ikke hjelp barnet, men legg til rette ved å gi barnet tid og oppmuntre om det er behov.
Kunnskapen fester seg lettere og bedre når læringen skjer med riktig motivasjon i bunn.
Hva kjennetegner Reggio Emilia materiell:
Enkelt og vakkert
Materiellet er ment å tiltrekke nysgjerrige barn. De er ofte hentet fra naturen rundt oss. Skjell, kongler, pinner og steiner, alt som frister en liten barnehånd tas med videre i læring.
Open ended play
Matriellet har ingen fasit og kan brukes der fantasien fører. Det gjør at barnet kan leke uten begrensninger.
Naturmaterialer
Materiellet er laget av naturlige materialer og designet for å tåle bruk av mange barnehender.
hvordan
komme i gang
Reggio Emilia er like mye en mentalitet som en pedagogisk metode, der foreldre kan tilpasse seg uten behov for store innkjøp eller spesialisert kunnskap. Som forelder eller veileder er det viktig å gi slipp på tanken om å skulle undervise eller rette på barnet.
Gi barnet tid til å utforske hverdagslige gjøremål, og unngå å korrigere med mindre barnet selv ber om hjelp. Barn er naturlig nysgjerrige, så hvis du holder på med en aktivitet, vil de sannsynligvis ønske å delta.
i utvikling
Tilpasning
Reggio Emilia-pedagogikken utvikler seg kontinuerlig og tilpasses moderne pedagogiske behov, samtidig som den holder fast ved sine grunnprinsipper.
Barns rettigheter, kulturelt mangfold og teknologi integreres i pedagogikken der det er hensiktsmssig og i tråd med grunnprinsippene.
i utvikling
Barns rettigheter
Pedagogikken legger økt vekt på barns rettigheter som aktive deltakere i samfunnet og anerkjenner dem som kompetente og meningsfulle bidragsytere til deres egen læring.
i utvikling
Kulturelt mangfold
Pedagogikken blir mer bevisst på å integrere ulike kulturer og perspektiver for å fremme en dypere forståelse av samfunnet, samtidig som den tilrettelegger for at barnas egne bakgrunner reflekteres i læringsmiljøet.
i utvikling
Teknologisk integrasjon
Bruk av digitale verktøy og teknologi i barnehager og skoler har blitt en naturlig del av barns utforskning og læring, uten at det overskygger den taktile og kreative dimensjonen i arbeidet med prosjekter.
Reggio Emilia tips til nysgjerrige små
Selvstendighet
Gi barnet ansvar for å kle seg selv, rydde rommet sitt og velge sine egne aktiviteter. Vær tålmodig og la barnet ta den tiden de trenger for å mestre nye ferdigheter.
Kognitiv utvikling
Tilby et bredt utvalg av læringsverktøy for problemløsning, logisk tenkning og konsentrasjon. Snakk sammen, syng, spill og lek. Leken er barnets viktigste læringsarena.
Sosial utvikling
Lær barnet om samarbeid og respekt for andre gjennom gruppeøvelser og samspill med andre barn. Skap et trygt og kjærlighetsfullt miljø der det er rom for å utrykke seg.